China is de tweede grootste overzeese exportmarkt voor Belgische voeding en dranken. Een markt met veel opportuniteiten, maar zeker geen evidente. In november maakt het Oost-Vlaamse zuivelbedrijf Inex met groeimelk Bambix via Alibaba haar intrede op de Chinese markt.
© Joëlle Verbeeck
Van België naar alle uithoeken van de wereld
Inex is een 120 jaar oud (of beter nog: jong!) Belgisch familiebedrijf dat zich heel hard richt op export. Op de productiesite in het Oost-Vlaamse Bavegem wordt melk verwerkt tot yoghurt, room of andere zuivelproducten. Die producten voert Inex uit naar landen over heel de wereld: Frankrijk en Italië bijvoorbeeld, maar onder minder voor de hand liggende bestemmingen als Congo en Mali. Nu wil Inex met haar groeimelk Bambix een nieuwe markt verkennen: China.
© Joëlle Verbeeck
Vraag naar Belgische zuivelproducten neemt toe
De Chinese middenklasse is in opmars, en is op zoek naar kwalitatieve en veilige voeding. Belgische bieren, chocolade en koekjes kregen in China al vaste voet aan wal, maar de voorbije jaren neemt ook de vraag naar zuivel- en diepvriesaardappelproducten toe. In november lanceert Inex haar groeimelk via het Alibaba-platform Tmall op de Chinese markt. Het platform biedt verschillende Belgische producten aan, en waaronder binnenkort Bambix. Het platform voorziet een persoonlijke aanpak, waarbij Inex Chinese consumenten met kinderen in een Bambix omgeving kan aanspreken.”
Inex betreedt Chinese markt met babystapjes
Of de groeimelk effectief aanslaat bij de Chinese consument, valt nog af te wachten. Chinezen kennen groeimelk (nog) niet. Het gaat hier dus om een nieuw segment in een nieuwe markt. Maar er is zeker hoop, aangezien Chinezen kwaliteit en voedselveiligheid hoog in het vaandel dragen. “We zien dat Chinezen onze melk cadeau geven aan vrienden en familie. Inex wordt er beschouwd als een premiumproduct”, vult Steven Dierickx aan, algemeen directeur van Inex.
Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Ontdek wat onze 3 nieuwe content formats voor jou kunnen betekenen