- Nieuws
- Everything E: 6 digitale events met impact
Vorig jaar konden veel van onze voedingsbedrijven hun klanten niet in hun fabriek overtuigen van de kwaliteit van hun producten. Door de coronacrisis vonden de klantenrelaties vaak op afstand plaats, bijvoorbeeld door online de productie te laten meevolgen of contracten te bespreken. Maar dankzij doorgedreven digitalisering binnen voedingsbedrijven is dit voor velen perfect gelukt. En zo moest ook Fevia overschakelen naar digitale formaten om haar leden te ondersteunen, te informeren en te inspireren. We blikken even terug op de 6 belangrijkste Fevia events en initiatieven die vorig jaar digitaal gingen.
Food Connections: let’s get digital
Als federatie ondersteunen we onze bedrijven doorheen hun digitale transitie. Langs Waalse kant organiseerde Fevia Wallonie verschillende initiatieven: het Digital Traject for Food Industry, ondersteuning bieden via het programma Factory of the Future en de Digital Boostcamp. Maar ook Food Connections, het jaarevent van Fevia Wallonie en Wagralim, vond vorig jaar plaats in de vorm van 3 webinars op 17, 22 en 24 september.
De doelstelling bleef dezelfde als de andere jaren: de Waalse voedingsindustrie boosten door inspiratie via interactieve workshops en networking. Met liefst 471 deelnemers was ook de digitale editie een succes. Anne Reul, Secretary general van Fevia Wallonie: “Elke webinar was toegewijd aan trends die door Covid-19 in een versnelling raakten: de veerkracht, de eiwittransitie en digitalisering. Het zijn opkomende trends waarop we onze bedrijfsleiders zich moeten voorbereiden om in te spelen op deze nieuwe complexiteit.”
De plenaire sessie kan je vanaf nu vrijblijvend herbekijken, zowel in het Frans als het Engels.
Lees meer in het persbericht
Lees het interview van Anne Reul (Fevia Wallonie) en François Heroufosse (Wagralim) "Food Connections: omgaan met complexiteit is het nieuwe normaal"
SDG Food Tour: duurzaamheid in de praktijk omzetten
Op 22 september 2020 vond de vijfde workshop plaats, wellicht online, van de “SDG Food Tour”: 5 workshops verspreid over 5 voedingsbedrijven in heel België om voedingsondernemers te helpen bij de implementatie van een duurzame ontwikkeling in hun bedrijfsstrategie. Elke workshop was toegewijd aan een Sustainable Development Goal (SDG) van de Verenigde Naties en toegepast binnen de context van een Belgisch voedingsbedrijf.
Ann Nachtergaele, Coordinator Sustainability bij Fevia: “Om het onderwerp op een speelse manier te introduceren, vroeg Fevia - in samenwerking met MVO Vlaanderen - aan acteur Christophe Stienlet om het SDG Bingo-spel te spelen. Hij ging aan de slag met vijf alter-ego's, zijnde een CEO, een plant manager, een marketeer, een laborant en last but not least een HR-manager en dit allemaal voor een fictief voedingsbedrijf.”
Voor deze laatste workshop, toegewijd aan de SDG 17 over samenwerking rond doelstellingen, legde een “CEO” uit hoe voedingsbedrijven duurzaamheidsdoelstellingen in de praktijk brengen, door onder meer projecten met boeren en leveranciers te ontwikkelen en te ondersteunen, door de dialoog met klanten aan te gaan, of door te investeren in duurzame en lokale initiatieven.
Lees meer in het samenvattend artikel "Duurzaamheid in actie bij kmo’s in de voedingsindustrie".
Ontdek de vijfde video over de SDG 17: klik hier
Food Export Forum: de wereld ontdekken op 1 dag
Op het digitale Food Export Forum event lieten Fevia Vlaanderen en Green Seed Group onze voedingsbedrijven de wereld ontdekken in één dag. Meer dan 100 deelnemers kregen tijdens digitale 1-op-1 meetings met experts van Green Seed, FIT, Credendo en FAVV advies rond hun internationale activiteiten.
Met het Food Export Forum wou Fevia Vlaanderen ook de kennis van haar leden versterken rond nieuwe evoluties in verkoop van voeding en dranken als gevolg van de covid-19 pandemie en rond e-commerce in China en het VK. Keynote speakers Jennifer Wang van Alibaba en Simon Waring van Green Seed Group UK illustreerden er hoe de digitale transitie in twee cruciale markten in sneltreinvaart voort dendert.
Nadia Lapage: “De buitenlandse sprekers en experten konden niet meer naar België reizen. Met een digitaal event hebben we onze leden toch nog de kans gegeven om de wereld te verkennen, persoonlijk advies te krijgen over marktopportuniteiten, subsidies,… en rond sales & marketing in deze nieuwe realiteit en luisteren naar inspirerende sprekers van onder andere e-commerce reus Alibaba en Green Seed.”
Voor meer info over het Export Forum: klik hier
Lees ook ons artikel “Start to e-commerce in 4 stappen”
Webinar: bijdragen aan gezonde voedingspatronen
Op 24 november organiseerde Fevia exclusief voor haar leden een webinar rond 'Gezonde voedingspatronen in een Belgische context'. De bedoeling was om voedingsbedrijven te inspireren voor de engagementen die ze in het Convenant Evenwichtige Voeding 2021-2024 kunnen opnemen.
Emilie Noë, Food Policy Advisor bij Fevia: “Aangezien het huidige Convenant Evenwichtige voeding eind dit jaar afloopt, worden op dit moment de voorbereidingen getroffen voor een nieuw Convenant. Onze Belgische voedingsbedrijven zijn alvast enthousiast om ook na 2020 de voedingsaanbevelingen van de overheid te helpen realiseren en bij te dragen aan een gezondere en evenwichtigere levensstijl van de Belg.”
Als lid van Fevia kan je het webinar herbekijken: klik hier
Voor meer info over het Convenant Evenwichtige Voeding: klik hier
Sociale verkiezingen 2020: webinar en HR-clubs
De oorspronkelijk in mei 2020 geplande sociale verkiezingen werden uitgesteld en vonden uiteindelijk in november 2020 plaats, van 16 tot en met 29 november 2020. Om bedrijven hierin te begeleiden, organiseerde Fevia, samen met Claeys en Engels, twee webinars in augustus en november.
Op 27 november organiseerde Fevia een webinar om HR-verantwoordelijken en -medewerkers van Fevia-leden voor te bereiden op de opstart van de nieuwe interne organen na de sociale verkiezingen – de ondernemingsraad (OR) en/of het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW). Tijdens dit webinar kregen leden informatie en tips over hoe ze concreet aan de slag konden na de sociale verkiezingen.
Anke Grooten, Social Affairs Director bij Fevia: “De webinar rond de heropstart van de sociale verkiezingen trok meer dan 150 deelnemers aan! Het was ons meest bezochte webinar van 2020.”
Daarnaast organiseerde Fevia in samenwerking met Alimento een hele reeks digitale “HR clubs”, omdat er vanuit HR-managers meer nood was aan uitwisseling tijdens de coronacrisis rond onderwerpen als telewerk, preventiemaatregelen of opleidingen.
Lees het artikel Na de sociale verkiezingen, naar een goede opstart van het CPBW en de OR
Heb je interesse voor de HR clubs? klik hier
Fevia Apero Event: “Cheers!” vanuit 1200 woonkamers
En om het jaar mooi af te sluiten, keken we op dinsdag 1 december 2020 massaal vanuit ons kot naar het online apero event ‘Cheers!’ van Fevia. In maar liefst 1200 woonkamers weerklonk de kreet ‘Cheers2FoodHeroes’! Op het menu stonden interessante panelgesprekken, een interview met premier Alexander De Croo, een terugblik op het turbulente jaar en een vooruitblik op onze ambities voor economisch herstel.
Welke 5 boodschappen onthouden we na dit event?
- Ondanks de crisis heeft de Belgische voedingsindustrie de ambitie om met haar #ReverseTheCurve-plan de economische curve terug richting herstel te duwen.
- Onze premier Alexander De Croo onderschrijft het belang van de voedingsindustrie als essentiële sector. De regering blijft alvast onze sector ondersteunen met steun- en relancemaatregelen en daar zijn wij heel dankbaar voor.
- Met de boodschap Leve onze Food Heroes! willen we onze Food Heroes blijven ondersteunen en motiveren om aan het werk te blijven
- Laten we de binnenlandse markt opnieuw aantrekkelijk maken, grensaankopen vermijden en vertrekken vanuit onze sterktes: kwaliteit, diversiteit en innovatie.
- Belgische voeding en dranken op de kaart zetten met food.be, dankzij een open handelsbeleid, want dat zorgt voor investeringen, innovaties en creëert jobs in eigen land.
Herbekijk de volledige show: klik hier
Fevia bezorgde haar leden ook een handige toolkit om hun werknemers te motiveren en op deze manier samen verder te klinken op onze Food Heroes.