Begin 2022 brengt zuivelcoöperatie Milcobel haar assortiment Brugge-kazen CO2-neutraal op de markt. “Brugge Kaas zorgt niet enkel voor kwalitatieve, lokaal geproduceerde en smaakvolle kaas. Via CO2-reductie én compensatie verlagen wij onze ecologische voetafdruk drastisch”, klinkt het. Daarmee is Milcobel een trendsetter in de kaasmarkt.
Duurzaamheid staat hoog op de agenda
Thijs Keersebilck, Managing Director Consumer Products & Service bij Milcobel: “Het duurzaamheidsvraagstuk staat hoog op de agenda van onze klanten. Ook consumenten staan meer dan ooit stil bij wat ze eten en waar dat vandaan komt. Door een CO2-neutrale kaas aan te bieden, kunnen bewuste consumenten binnen het kaasgamma een milieuvriendelijkere keuze maken.”
Een pragmatische aanpak doorheen de keten
Welke stappen zette Milcobel om het label van CO2-neutrale kaas te claimen? Om te beginnen werden alle broeikasemissies (CO2, methaan, lachgas) in de keten ‘cradle to gate’ berekend, van koe tot kaas. “Meer dan de helft van onze melkveehouders zet vandaag al in op hernieuwbare energie, en 2/3 voeren energie verlagende maatregelen uit. Daarnaast nemen we deel aan allerhande pilootprojecten met onderzoeksinstituut ILVO rond het verlagen van methaanuitstoot bij koeien en opslag van CO2 in grasland,” aldus Thijs. “We zetten in op bewustwording en stimuleren milieuvriendelijkere projecten via een duurzaamheidspremie.”
Energie-efficiënter produceren
In de productiesites verlaagde Milcobel de voorbije 5 jaar de energie-efficiëntie per kilogram kaas met 23%. Het doel is om de emissies van het productieproces verder te verlagen met 35% tegen 2035. Energiezuinige processen en verdere efficiëntieverbetering zullen hiertoe bijdragen. Warmtekrachtkoppelingen zorgen voor duurzamere energie.
Naast CO2 reduceren ook CO2 compenseren
Volledig CO2-neutraal produceren door de hele keten is echter nagenoeg onmogelijk. De resterende CO2-uitstoot wordt daarom gecompenseerd via een Gold Standard gecertificeerd windmolenproject in India in samenwerking met CO2LOGIC. “We hadden graag een lokaal project gesteund, maar in Europa en België staat carbon farming nog in de kinderschoenen. Het regelgevend kader ontbreekt, net als afspraken rond meten, opvolgen en vergoeden. Daar staan ze in het buitenland al verder mee. Dat zijn dus plannen voor de toekomst,” zegt CEO Nils van Dam.
Inzetten op circulariteit
Naast inzet op klimaat gaat Milcobel steeds meer de circulaire toer op. Ongeveer de helft van het nodige water wordt gewonnen uit de melkverwerking en nadien gezuiverd en opgewaardeerd tot drinkwaterkwaliteit, waarna het wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het reinigen van apparatuur. Milcobel blijft ook inzetten op duurzamere verpakkingen. “De afgelopen 3 jaar gebruikten we 23% minder plastic voor onze kaasverpakking,” bevestigt Thijs. “Tegen 2023 moeten al onze kaasverpakkingen 100% recycleerbaar zijn en moet het aandeel gerecycleerde plastic verpakking verder verhogen.”