Drie manieren waarop Coca-Cola haar consumenten wil helpen om een gezonder leven te leiden

11.10.2023

Hoe kunnen voedingsbedrijven consumenten helpen om verantwoord te genieten? Thomas Oth, Country Director voor Coca-Cola in België en Luxemburg: “Om een gezondere levensstijl te promoten, verminderen we de hoeveelheid suiker in onze dranken, innoveren we om meer suikervrije of suikerarme keuzes aan te bieden en passen we verantwoorde marketing toe. Natuurlijk hebben we nog werk voor de boeg, maar we hebben verschillende concrete engagementen genomen om bij te dragen aan een gezondere voedingsomgeving en om evenwichtige keuzes aan te moedigen.”

Minder suiker, meer keuze

Wist je dat Coca-Cola België & Luxemburg een Europees leider is in suikervrije of suikerarme (en dus caloriearme) dranken? “Sinds 2021 lanceerden we in België 97 suikervrije of suikerarme dranken”, legt marketingdirecteur Aline Lemaire uit. “Vandaag bestaat niet minder dan 52% van onze totale verkoop uit calorievrije of caloriearme dranken. Bovendien omvat onze productportfolio nu ook energiedranken, ijsthee, koffie, sappen en water. We beperken ons dus niet tot frisdranken, wel integendeel!”   

Dranken met minder suiker creëren die toch in de smaak vallen bij de consument, is wel een uitdaging. “Smaak blijft van het grootste belang”, bevestigt Fabien Gieskens, Expert Product Developer bij Coca-Cola's Research & Development Centre in Anderlecht. “Zo hebben we voor onze nieuwe Fanta een recept uitgewerkt dat weliswaar minder suiker bevat, maar toch een favoriet bleek bij onze de testpanels.” 

Dankzij de inspanningen van experts zoals Fabien slaagt Coca-Cola erin om de hoeveelheid suiker in haar productportfolio tussen 2015 en 2019 met 11% te verminderen. En die inspanningen gaan door, met een duidelijke ambitie om het suikergehalte tegen 2025 verder te verlagen. 

Verantwoorde marketing

Coca-Cola zet zich ook in voor verantwoorde reclame. Al jaren is het een basisprincipe van Coca-Cola om haar nooit te richten op kinderen onder de 13 jaar - en deze gedragscode wordt toegepast voor alle merken, in alle media, verkooppunten en verpakkingen. 

“Neem het voorbeeld van tekenfilms, ’s ochtend op tv”, legt Aline Lemaire uit. “Daarrond zul je geen reclame zien voor onze producten. Bovendien verkoopt Coca-Cola al enkele jaren geen drankjes meer op basisscholen. En voor het einde van het jaar halen we onze verkoopautomaten ook weg uit middelbare scholen. Zo zetten we opnieuw een stap in de richting van nog meer verantwoorde marketing.” 

Evenwichtige keuzes promoten

Meer evenwichtige recepten en geen marketing naar kinderen zijn dus twee prioriteiten. Bovendien onderschrijft Coca-Cola het streefdoel van de Europese Unie om een betere voedingsomgeving te creëren via concrete acties. Dranken aanbieden in kleinere verpakkingen (bijvoorbeeld Coca-Cola's miniblikjes van 150 ml) is daar een voorbeeld van. Dit helpt consumenten hun suikerinname te beperken door hun porties onder controle te houden. 

Bovendien is het belangrijk dat iedereen op een geïnformeerde manier kan kiezen wat ze drinken. Daarom wordt voedingsinformatie altijd duidelijk weergegeven op producten. “Dit alles gaat natuurlijk hand in hand met het aanpassen van onze marketingcampagnes”, besluit Aline Lemaire. “Zo wordt het overgrote deel van onze marketinguitgaven besteed aan suikervrije of suikerarme dranken, om evenwichtigere keuzes aan te moedigen.” 

Tot slot werkt Coca-Cola ook aan nieuwe manieren om consumenten aan te moedigen caloriearme dranken te kiezen op het verkooppunt. Hiertoe neemt het bedrijf actief deel aan het “nudging” project dat net is gelanceerd als onderdeel van het nieuwe Nutri-Pact.

Meer weten over Coca-Cola haar engagementen en acties voor een gezondere voedingsomgeving? Download hier hun e-book