Diepvriesproducent Dirafrost speelt in op nieuwe fruittrends

09.12.2022

Dirafrost produceert al veertig jaar lang diepgevroren fruit voor voedingsbedrijven, bakkerijen en supermarkten. Het bedrijf blijft innoveren en inspelen op trends, zoals de stijgende vraag naar fruitbereidingen in plantaardige patisserie. Dirafrost ondersteunt ook de transitie naar een groter plantaardig assortiment. Volgens Hendrik Colpaert, Sales & Marketing Director zijn bakkerijen die die transitie willen maken bij Dirafrost aan het juiste adres: “Wij ondersteunen door aan te geven hoe onze fruitpurees en andere producten het best te combineren zijn met bijvoorbeeld plantaardige vervangers voor klassieke boter en room.”

Fruit for thought

Bij Dirafrost luidt de mantra ‘fruit for thought’. Het bedrijf, met hoofdzetel in Lummen, maakt zowel mono-producten als samenstellingen en purees. “De vruchten worden versneden volgens de wens van de klant. Vaak zijn dat halve aardbeien voor patissiers en blokjes voor yoghurtproducenten. Speciaal voor de patissiers krijgen onze aardbeien een coating om – na de taartdecoratie - vochtverlies tegen te gaan. Om een volledig natuurlijk eindproduct aan te bieden, doen we dat met natuurlijk zetmeel en vezels”, aldus Hendrik.

Dirafrost exporteert naar Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Azië-Pacific en is vooral bekend voor haar rood fruit en meer specifiek voor aardbeien. Hiervan produceert het bedrijf jaarlijks zo’n 10.000 ton.

Maar ook andere producten hebben hun plaats in het assortiment, zoals smoothie fruit (originele combinaties van diverse fruitsoorten als basis voor een heerlijke smoothie) of biologisch geteeld fruit zoals onze eigen biologische frambozen.

“We werken altijd met 100% fruit. Hoogstens voegen we een kleine hoeveelheid suikers toe om de smaak en het brix gehalte te optimaliseren”, vult Hendrik aan.

 

Plantaardige voeding en gebruiksgemak in opmars

Dirafrost surft momenteel mee op de interesse in plantaardige voeding. Zo is er een grotere belangstelling voor fruit in verschillende plantaardige toepassingen, zoals vegan roomijs en vegan maaltijden.

Ook het aspect gebruiksgemak wint aan belang. Door de krappe arbeidsmarkt besteden heel wat voedingsbedrijven meer uit, wat bijvoorbeeld de vraag naar fruitpuree doet toenemen.

Hendrik: “Wij leveren die met de gewenste consistentie. Op die manier besparen voedingsbedrijven tijd uit. Maar we gaan veel verder dan enkel onze rol van leverancier. We bieden ook opleidingen aan onze klanten en helpen hen bij het ontwikkelen van mooie eindproducten.”