Er is een groeiend bewustzijn onder bedrijven dat verantwoordelijkheid verder gaat dan commerciële activiteit. De impact van de volledige voedselketen, van boer tot consument, op de planeet kan niet onderschat worden. De manier waarop ons eten wordt geteeld, geproduceerd, vervoerd, verpakt en geconsumeerd is daarom aan een grondige herziening toe. Als pionierend lid van de Belgian Alliance for Climate Action wil Danone hierin een sleutelrol spelen met zijn zero-impact operations strategie.
Zero carbon
Danone gaat wereldwijd voor net zero carbon tegen 2050 en een reductie van 50% tegen 2030, op de volledige keten. De reductiedoelstellingen van het voedingsbedrijf werden vastgelegd in het kader van het Science-Based Targets. Bedoeling is om zo onder de 1,5°C globale opwarming te blijven zoals bepaald tijdens COP21 in Parijs in 2015, onder andere door:
- de CO2-neutraliteit van merken zoals evian en Volvic,
- het gebruik van 100% hernieuwbare elektriciteit in alle kantoren en productiesites in België,
- de installatie van zo’n 1700 zonnepanelen op de productiesites in Rotselaar en Wevelgem,
- duurzaam en gevarieerd transport, bijvoorbeeld door de Leie maximaal te benutten voor import van grondstoffen en export van afgewerkte plantaardige producten in Wevelgem. Danone pioniert ook met het CULT project, dat als doel heeft goederen van bedrijven op een slimme manier te bundelen in magazijnen aan randen van steden zoals Antwerpen, waardoor het aantal verplaatsingen naar de stad wordt gegroepeerd en verminderd.
- de individuele meeting van de CO2-voetafdruk van elke melkveehouderij en de invoering van projecten en van duurzaamheidspremies voor melkveehouders die hun CO2-voetafdruk verminderen en het dierenwelzijn van hun veestapel verbeteren,
- de toenemende focus op regeneratieve landbouw door het beschermen van bodem, water, biodiversiteit en de vitaliteit van landbouw- en veeteeltgemeenschappen.
Zero water
Water is een essentiële hulpbron in de voedselproductie, vooral om de voedselveiligheid te garanderen, allergenen te beheersen en installaties schoon te maken. Daarom investeert Danone in efficiënt watergebruik én grote waterrecuperatie installaties.
Beide productiesites in Rotselaar en Wevelgem hebben een eigen installatie die afvalwater zuivert en omzet in water van drinkkwaliteit voor hergebruik in de fabrieksprocessen. Op deze manier kan Danone tot 80% van het afvalwater hergebruiken, waardoor de druk op het leidingwaternetwerk en het grondwater afneemt. Met een maximale capaciteit van 930.000 m3 per jaar is de waterrecuperatie installatie bij Alpro in Wevelgem de grootste in Vlaanderen.
Zero waste
Danone streeft ernaar om tegen 2030 het voedselverlies en de voedselverspilling in haar activiteiten en toeleveringsketen wereldwijd te halveren. In 2021 sloten Danone België en Alpro zich aan bij de "Wast Warrior Brands", geïnitieerd door Too Good To Go, om de strijd tegen verspilling aan te gaan:
- 80% van Danone’s zuivelproducten zijn of zullen hun bestaande datumaanduiding wijzigen van 'te gebruiken tot' (TGT) naar 'tenminste houdbaar tot' (THT). Recent voorbeeld hiervan is Oikos, dat ook het Too Good To Go-label 'Kijk, ruik, proef' heeft toegevoegd voor bewustwording. De volledige Alpro portfolio vermeldt al de datumaanduiding THT.
- Er is een jarenlange samenwerking met de Belgische Federatie van Voedselbanken en Bourse aux Dons om producten te doneren.
- 97% van het afval van de fabriek in Rotselaar en 99,77% van de fabriek in Wevelgem wordt gerecycleerd.
Circulaire verpakkingen tegen 2025
Tegen 2025 zullen al Danone’s verpakkingen 100% recycleerbaar, herbruikbaar of composteerbaar zijn. Er wordt meer en meer overgestapt van PS naar PET voor yoghurtpotjes. In 2020 was Light & Free het 1ste merk dat in België een yoghurtpot lanceerde die recycleerbaar is en 30% gerecycleerd plastic bevat.
De volledige waterportfolio van Danone in België is nu goed voor 54% rPET, om 100% te bereiken tegen 2025. Zo zijn de kleine evian formaten, de 6L evian en de 8L Volvic op vandaag al 100% rPET. De 6L evian bevat 30% minder plastic dan een evian verpakking van 6 flessen van 1 liter. Door over te stappen op plantaardig plastic gemaakt van suikerriet voor 1L drankkartons, bespaarde Alpro meer dan 4.000 ton CO2 per jaar.