De Mooimakers en Be WaPP lanceren nieuwe campagnes tegen zwerfvuil

08.06.2017

De strijd tegen zwerfvuil gaat onverminderd door. De Mooimakers in Vlaanderen en Be WaPP in Wallonië gaan voor een integrale aanpak waarvan sensibilisering één onderdeel blijft. In beide regio’s gingen recent nieuwe campagnes van start om iedereen in actie te zetten voor een propere omgeving. Ook bedrijven kunnen daarbij meehelpen! 

“Doe alsof je thuis bent” zeggen de Mooimakers

In Vlaanderen zijn de Mooimakers volop bezig met 10 verschillende acties op poten te zetten om zwerfvuil aan te pakken en 'Vlaanderen mooi(er) te maken'. Die acties gaan breder dan sensibilisering: van lokale initiatieven, zoals coachingstrajecten en infosessies, tot het installeren van camera’s om overtreders op heterdaad te betrappen. 

Met hun nieuwe campagne “Doe alsof je thuis bent” willen De Mooimakers de Vlaming er ook van bewust maken dat openbare netheid een verantwoordelijkheid van ieder van ons is. De campagne wordt uitgerold tijdens de zomer via verschillende kanalen: op verschillende Vlaamse radiozenders, met straataffiches, op sociale media, op evenementen en festivals, in bushaltes, op autosnelwegparkings, enz.

"Et moi, qu’est-ce que je peux faire?” klinkt het bij Be WaPP

In Wallonië ging Be WaPP - Pour une Wallonie Plus Propre, vorig jaar van start en dat resulteert nu in een eerste Wallonie Plus Propre-campagne met als centrale vraag « Et moi, qu’est-ce que je peux faire ? ». Daarmee wil Be WaPP, net als in Vlaanderen, de bewustwording verhogen dat zwerfvuil niet alleen iedereen irriteert maar dat iedereen ook iets kan doen om zwerfvuil tegen te gaan.

De campagne gaat hier ook van start via affiches op bussen, radio en tv-spots. Deze zomer zal Wallonie Plus Propre ook duidelijk aanwezig zijn op heel wat Waalse muziekfestivals. Later dit jaar schakelt Be WaPP ook een versnelling hoger en reikt de campagne ook concrete oplossingen aan voor wie antwoord wil geven op de vraag “Et moi, qu’est-ce que je peux faire?”.

Mooimakers en Be WaPP werden in 2016 opgericht door FEVIA, Comeos en Fost Plus om hun ambitieuze strijdplannen tegen zwerfvuil te steunen en de gehele maatschappij erbij te betrekken. Meer info op www.mooimakers.be en www.walloniepluspropre.be

Ook voedingsbedrijven kunnen hun handen uit de mouwen steken

Ook bedrijven kunnen meehelpen om de boodschappen van de campagnes te verspreiden, bijvoorbeeld via sociale media kanalen of via websites. Via de webwinkel van De Mooimakers kunnen bedrijven allerlei materialen bestellen om werknemers, klanten, bezoekers, of leveranciers te sensibiliseren. Op de website van WalloniePlusPropre krijgen bedrijven allerlei antwoorden op de vraag "Et moi que puis-je faire en tant qu’entreprise ?” (www.walloniepluspropre.be/entreprises

Wees creatief en durf op een andere manier te denken. Zo lanceerden Coca-Cola, Unilever en Spadel in samenwerking met De Mooimakers een opmerkelijke reclamecampagne rond gebruikte verpakkingen. Heb je als bedrijf een idee, maar weet je niet hoe eraan te beginnen? Neem dan contact op met de ploegen van De Mooimakers en Be WaPP via de respectievelijke websites.

Wil je op de hoogte blijven over de strijd tegen zwerfvuil in de voedingsindustrie? Volg dan het onderwerp Zwerfvuil