Rij je Brugge binnen of buiten ter hoogte van de afrit N31? Let dan goed op, want boven de weg bengelt er een nar, de Brugse zot om precies te zijn. Met die ludieke verwelkoming zet brouwerij De Halve Maan de bouw van haar nieuwe bottelarij in de kijker. Die ging in november 2019 van start, maar loopt onder andere door de coronacrisis vertraging op. “We hopen dat tegen de zomer de eerste flesjes van de band rollen”, vertelt CEO Xavier Vanneste. De totale investering is begroot op 25 miljoen euro en ondersteunt het groeiverhaal van de Brugse brouwer.
Ondergrondse bierleiding naar de binnenstad
De nieuwe bottelarij zal tot 24.000 flessen en 180 vaten per uur kunnen verwerken. Het bier zelf komt via een ondergrondse bierleiding vanuit de binnenstad, waar het bier wordt gebrouwen, tot aan de bottelarij. Deze locatie, aan de nieuwe verkeerswisselaar tussen de E403 en de Bevrijdingslaan, is een echte verkeersader aan de ingang van Brugge. Iedereen die via “de expresweg” Brugge binnen of buiten rijdt, komt deze plek voorbij. Brouwerij De Halve Maan wil van het nieuwe gebouw dan ook een echte “landmark” maken, met de nodige uitstraling. De werkzaamheden lopen momenteel vertraging op, maar het logo van de Brugse Zot staat er alvast.
Duurzaamheid voorop
Voor deze investering maakt de brouwerij gebruik van de best beschikbare technieken (BBT) op het vlak van besparing van energie en grondstoffen. Het is de bedoeling om de hoeveelheid water per geproduceerde fles bier drastisch te verminderen met innovatieve technieken. De brouwerij ontwikkelde in samenwerking met haar partners enkele nieuwe technieken die het nieuwe productie apparaat nog efficiënter, performanter en vooral flexibeler moet maken dan wat vandaag mogelijk is in de sector.
Inspelen op toenemende, internationale vraag
Met de nieuwe lijn kan de brouwerij nog beter inspelen op de toenemende vraag van allerlei verpakkingsvormen overal in de wereld, gerelateerd aan eisen uit diverse markten en specifieke wetgevingen. Nieuwe ecologische verpakkingen werden ontwikkeld om export naar verre bestemmingen op een ecologische manier te kunnen doen met recycleerbare one-way oplossingen. Vandaag exporteert de brouwerij 45% van haar volume naar meer dan 40 verschillende landen.
Het iconische Walplein
Al 5 eeuwen wordt er bijna onafgebroken bier gebrouwen op het Walplein, en de familiale brouwers willen dit verder kunnen verzekeren voor de consument. De brouwerij in de binnenstad groeide uit tot een iconische plaats, die jaarlijks door meer dan 100 000 bezoekers uit binnen- en buitenland wordt bezocht. Of hoe traditie en innovatie dankzij dit ambitieuze project toch kunnen verenigd blijven.