AB InBev en partners zoeken Belgische kmo’s voor duurzame oplossingen

27.04.2021

AB InBev, The Coca-Cola Company, Colgate-Palmolive Company en Unilever lanceren een wereldwijde oproep naar kmo’s om oplossingen aan te dragen voor specifieke duurzaamheids- en sociale vraagstukken. De samenwerking heeft een duidelijk doel: samen oplossen wat geen enkel bedrijf alleen kan. Door het bouwen van een ecosysteem willen de partners innovatie stimuleren, ondersteuning bieden, omvang en schaalgrootte bieden aan gepassioneerde ondernemers om hun oplossingen sneller op de markt te brengen. Ook Belgisch kmo’s kunnen zich tot 31 mei inschrijven op www.100accelerator.com.

Toeleveringsketen verduurzamen

AB InBev en haar partners mobiliseren met het wereldwijde 100+ Accelerator programma kleine en middelgrote ondernemingen om samen duurzame oplossingen te vinden voor uitdagingen op vlak van supply chain, waterbeheer, groene logistiek, duurzame landbouw en circulaire economie. De missie? Duurzame oplossingen versnellen en zaken doen op de juiste manier, en niet op de gemakkelijke manier. 

Naast de financiering van proefprogramma's, biedt de 100+ Accelerator directe ondersteuning aan startups door speciale teams toe te wijzen die de kmo’s helpen om hun nieuwe technologieën in een grote wereldwijde toeleveringsketen uit te testen. De toevoeging van The Coca-Cola Company, Colgate-Palmolive en Unilever breidt deze unieke aanpak verder uit en verstevigt de draagkracht van het merk en de missie van de AB InBev 100+ Accelerator verder.

"We zijn verheugd dat The Coca-Cola Company, Colgate-Palmolive en Unilever zich bij ons, als stichtende partners in de 100+ Accelerator, aansluiten", zegt Tony Milikin, chief procurement, sustainability en circular ventures officer van AB InBev. "Duurzaam ondernemen is slim ondernemen, en we werken aan het oplossen van grote problemen die geen enkel bedrijf alleen kan oplossen. Met onze gecombineerde wereldwijde reikwijdte kunnen we de vooruitgang naar een duurzamere toekomst versnellen."

Ondersteuning voor 30 kmo’s, ook in België

Het 100+ Accelerator programma biedt plaats voor 30 bedrijven en focust op verschillende thematieken zoals waterbeheer, klimaatactie, circulaire verpakking, upcycling en duurzame landbouw. De verschillende start-ups moeten door een selectieprocedure en moeten aantonen wat hun absolute meerwaarde is. De ondernemingen die geselecteerd worden, mogen rekenen op een ondersteuning die oploopt ter waarde van 100.000 dollar.

De startup-innovaties van de 100+ Accelerator brengen een enorme impact. In eigen land werkte AB InBev onder de koepel van 100+ Accelerator samen met Do Eat en Pure Value, beiden start-ups die inzetten op duurzaamheid. Pure Value ontwikkelde duurzame Proteus displays. De Proteus displays hebben als hoofddoel 85% karton te besparen en vind je ondertussen in enkele supermarkten. Do Eat maakte eetbare verpakkingen op basis van restgranen van AB InBev.

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Bekijk hier wat Fevia met haar 4 content formats voor jou kan betekenen