De Belgian Pledge is een initiatief van de Belgische voedingssector waarbij 52 voedingsbedrijven, handelaars, restaurantketens en cateraars zich vrijwillig engageren om hun marketing naar kinderen jonger dan 12 jaar te beperken en aan strikte criteria te onderwerpen. Fevia, Comeos en UBA lanceren nu de Belgian Pledge 3.0: een vernieuwd engagement dat de lat opnieuw hoger legt, met verstrengde voedingskundige criteria om te mogen adverteren naar kinderen, een uitbreiding naar online influencers en een test met een klachtensysteem. Met deze vernieuwde Belgian Pledge zet de voedingssector op eigen initiatief stappen vooruit en toont ze zich een verantwoordelijke partner in het streven naar gezondere voedingskeuzes.
Zelfregulering werkt
Obesitas en overgewicht vormen een complexe maatschappelijke uitdaging. De Belgische voedingssector neemt daarin haar verantwoordelijkheid op, onder meer op het vlak van reclame en marketing. Omdat kinderen jonger dan 12 jaar nog niet voldoende kritisch kunnen omgaan met reclame en marketing lanceerden Fevia, Comeos en UBA in 2012 het vrijwillig initiatief de Belgian Pledge.
De initiële engagementen gingen over reclame op tv, op scholen en op de website van de bedrijven. In juni 2017 kwam er een uitbreiding naar 9 bijkomende kanalen waaronder bedrijfsprofielen op sociale media zoals Facebook en Youtube, interactieve spelletjes en mobile en SMS marketing. Het overgrote deel van de bedrijven die marketing voor voeding en dranken naar kinderen voorzien ondertekenden intussen de Belgian Pledge. De monitoring rapporten op www.belgianpledge.be tonen aan dat die leden van de Belgian Pledge hun engagementen zeer goed nakomen. Met de Belgian Pledge 3.0 versie gaan we nu nog een stapje verder.
3 vernieuwingen in de Belgian Pledge 3.0
We leggen strengere voedingskundige criteria op
De Belgian Pledge laat enkel marketing en reclame toe naar kinderen jonger dan 12 jaar voor producten die voldoen aan specifieke voedingskundige criteria. Door bedrijven toe te laten om alleen voor deze producten reclame te maken, motiveert de Belgian Pledge hen om te investeren in innovatie. Zo helpen we kinderen en ouders ook om keuzes te maken die passen in een gezonde, evenwichtige levensstijl.
We leggen de lat nu nog wat hoger door strengere criteria op te nemen voor ontbijtgranen, kaas, sauzen, soep, yoghurt, chips, pasta, nootjes en maaltijden voor kinderen. Zo moeten producenten en handelaars producten op de markt brengen met minder vetten, suikers of zout om nog in aanmerking te komen voor marketing naar jongeren. De nieuwe criteria vind je hier.
We beperken ook reclame via online influencers
De Belgian Pledge had al betrekking op de websites en de sociale media kanalen van de bedrijven zelf. In de vernieuwde Belgian Pledge 3.0 gaan we ook de online influencers, die steeds vaker een deel uitmaken van de online marketing, controleren. Ook zij zullen enkel producten die voldoen aan de strengere criteria moeten aanprijzen.
Daarmee bewijst de Belgian Pledge dat zelfregulering sneller dan wetgeving kan inspelen op het snel veranderende mediagebruik van kinderen. We stellen daarbij twee voorwaarden. Ten eerste moet de online influencer een vergoeding ontvangen van de onderneming, en ten tweede moet de onderneming controle hebben over de communicatie.
We testen een nieuw klachtensysteem uit
De Belgian Pledge is een zelfregulerend initiatief maar is daarom niet vrijblijvend. Ondertekenaars laten jaarlijks hun engagementen controleren door onafhankelijke partners. Hun monitoring rapporteren zijn online beschikbaar op www.belgianpledge.be.
In de vernieuwde Belgian Pledge 3.0 testen we vanaf januari 2021 een klachtensysteem uit, als aanvulling op die monitoring. We zullen daarbij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) aanstellen als onafhankelijke experten om de gegrondheid van de klachten te beroordelen. De JEP zal haar uitspraken publiceren op haar website (www.jep.be) en op de website van de Belgian Pledge (www.belgianpledge.be).
Quotes
Frank Vandenbroucke, Minister van Volksgezondheid: “Gezonde voeding is één van de bouwstenen van een goede gezondheid. Het is belangrijk om zoveel mogelijk met verse producten te koken en kinderen al op jonge leeftijd met gezonde voeding te laten kennismaken. Ik ben verheugd dat de voedingssector mee nadenkt en ook initiatieven neemt voor verantwoorde marketing naar kinderen jonger dan 12 jaar. We hebben nog een hele weg af te leggen, maar het stemt hoopvol dat we in elkaar een partner hebben gevonden om op zoek te gaan naar een meer gezonde en evenwichtige voeding voor al onze kinderen.”
Bart Buysse, CEO Fevia: “Toen we in 2012 van start gingen met de Belgian Pledge was Facebook trending, nadien volgde Instagram en vandaag zitten jongeren massaal op TikTok. Het social media gebruik van jongeren evolueert razendsnel en ook de Belgian Pledge evolueert mee. Onze zelfregulering speelt zo sneller op de bal dan wetgeving dat zou kunnen en zorgt in de praktijk voor een verantwoorde marketing naar jongeren toe.”
Dominique Michel, CEO Comeos: “België is het enige land waar ook handelaars en cateraars dit engagement ondertekenen. Concreet ondersteunen alle supermarkten in België de Belgian Pledge waarmee wij aantonen dat verantwoorde kinderreclame ons nauw aan het hart ligt. Zo proberen we via verschillende wegen ons steentje bij te dragen in de strijd tegen obesitas.”
Chris Van Roey, CEO UBA: “Met de Belgian Pledge toont de voedingsindustrie reeds vele jaren haar engagement voor maatschappelijk verantwoorde communicatie. Dankzij regelmatige updates zorgt zij ervoor dat de zelfregulering snel inspeelt op de technologische en maatschappelijke evoluties. Het feit dat de opvolging van eventuele consumentenklachten bij de JEP gecentraliseerd wordt, is een excellente evolutie en geeft de consument de garantie voor een efficiënte opvolging.”