Meer gezondere snacks en dranken van PepsiCo

20.07.2021

PepsiCo Europe breidt haar voeding- en drankenportfolio uit met nog meer evenwichtigere producten. Het plan dat ze daarvoor opmaakt, houdt een reeks toezeggingen in op basis van strenge, wetenschappelijk onderbouwde voedingsrichtlijnen. De afgelopen 10 jaar boekte PepsiCo een grote vooruitgang: ze werkte aan de vermindering van haar suiker- en vetgehaltes en bracht evenwichtigere alternatieven op de markt. Nu wil zie die weg verder inslaan en tegelijk milieuvriendelijker produceren.

Meer gezondere snacks en dranken van PepsiCo

Verder inzetten op suikerreductie

Voor haar drankenportfolio binnen Europa belooft PepsiCo de gemiddelde hoeveelheid van toegevoegde suikers in haar hele drankenassortiment te verminderen met 25% tegen 2025 en 50% tegen 2030*. PepsiCo heeft binnen Europa al een sterk portfolio opgebouwd van suikervrije dranken, waaronder Pepsi MAX en 7UP Free. Die suikerreductie heeft ook een positieve impact op het klimaat. Het bedrijf schat dat de overstap van suikerhoudende naar suikervrije receptuur tot een kwart van de broeikasgasemissies van een drank vermindert.

Silviu Popovici, Chief Executive Officer, PepsiCo Europe: “Consumenten willen gezondere en duurzamere merken, en ze willen producten die heerlijk smaken. De afgelopen 10 jaar werkten we aan productherformuleringen en introduceerden we gezondere opties aan de consument. Hierdoor zijn bijna een op de drie frisdranken die we nu verkopen in Europa suikervrij. En we geloven dat deze trend blijft groeien. Dankzij onze opgebouwde kennis in suikerreductie, schakelen we een versnelling hoger in onze omschakeling naar een portfolio met gezondere snacks.”

Breder aanbod evenwichtige voeding

PepsiCo Europe breidt ook haar portfolio van snacks verder uit met gezondere opties. Het doel is om de verkoop van snacks met een Nutri-Score B of beter tegen 2025 met meer dan 10x te verhogen. Ze werkt daarom aan het herformuleren van bestaande producten en het uitbreiden naar markten van de gezondere snacks van het bedrijf, zoals Lay's Oven Baked en PopWorks, het nieuwe assortiment gezondere snacks van gepofte maïschips. PepsiCo’s portfolio van granen, waaronder Quaker Oats, bevat al een reeks voedzame producten voor EU-consumenten, waarbij 70% van de producten** een Nutri-Score A of B heeft.

Naar een milieuvriendelijkere productie

Het nieuwe plan maakt deel uit van PepsiCo's inspanningen om duurzamere voeding te creëren en de ambitieuze Green Deal van de EU te ondersteunen. Het bedrijf kondigde eind 2020 aan om in negen EU-markten het gebruik van nieuw plastic te verminderen door over te schakelen op 100% gerecycleerde plastic flessen voor het merk Pepsi.

PepsiCo breidt ook haar doelen uit om de klimaatverandering aan te pakken. Ze engageert zich om tegen 2040 energieneutraal te worden en de uitstoot van broeikasgassen (BKG) met 40% te verminderen tegen 2030. Tegelijkertijd wordt ook de volledige agrarische voetafdruk van de regeneratieve landbouw opgeschaald, waardoor de BKG tegen 2030 met 3 miljoen ton worden verminderd.

*In vergelijking met een basislijn van 2019.
**Berekend volgens Quaker-productvolume.

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Bekijk hier wat Fevia met haar 4 content formats voor jou kan betekenen