Chaudfontaine, de Belgische producent van mineraalwaters, wordt zowel nationaal als internationaal hét voorbeeld op vlak van duurzaamheid binnen Coca‑Cola European Partners (CCEP). Hiervoor zet het merk sterk in op een duurzame bescherming van de bron in Chaudfontaine en op het verduurzamen van verpakkingen en de mineraalwaterbottelarij. Want de ambitie voor de toekomst is stevig: Chaudfontaine wil één van de eerste klimaatneutrale CCEP-bottelarijen in Europa worden.
Van elk flesje een nieuwe maken
Zo was Chaudfontaine één van de eerste merken binnen het wereldwijde Coca Cola-portfolio om over te schakelen op 100% gerecycleerde plastic (rpet) in 2018. “Naast 100% gerecycleerd, bestaan de petflessen van Chaudfontaine sinds kort enkel nog uit heldere, niet gekleurde PET (clearpet) én is ook de folie rond multipacks gemaakt uit gerecycleerd materiaal”, legt Achmed Boumrah, directeur van de natuurlijk mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine uit. Deze rpet vergemakkelijkt het recyclageproces omdat je van heldere flesjes terug eender welke kleur gerecycleerde plastic kan maken.
Er wordt dus geen nieuw plastic meer gebruikt voor Chaudfontaine - behalve voor de dop en het label, maar ook dit wil de mineraalwaterbottelarij in de nabije toekomst veranderen als het technisch mogelijk wordt: “Op deze manier willen we van elk flesje opnieuw een flesje maken. Daarom motiveren we onze consumenten met boodschappen op onze etiketten ook om te sorteren, zodat we deze ambitie echt kunnen realiseren.”
Klimaatneutraal tegen 2023
Ook in de mineraalwaterbottelarij zelf wordt stevig ingezet op duurzaamheid. Dankzij een ingenieus systeem wordt de site verwarmd via de warmte van het Chaudfontaine water, een waterturbine op de rivier zorgt samen met zonnepanelen voor een deel van de energieproductie. In totaal zorgen deze duurzame systemen voor meer dan 15% van de totale energie.
Achmed Boumrah: “Maar hier stoppen onze ambitie en de investeringen niet. We willen met onze site tegen 2023 één van de eerste klimaatneutrale (dus zonder negatief effect van uitstoot broeikasgassen op het klimaat) Coca‑Cola European Partners-sites in Europa worden. Hiervoor gaan we maximaal voor CO2-reductie met plannen om het gebruik van fossiele brandstoffen sterk te verminderen of te elimineren. Pas daarna zullen we de resterende CO2-uitstoot compenseren. Op dit moment wordt hier een concreet actieplan voor opgemaakt dat dit jaar nog zal opstarten.”
Sterk geloof in lokaal merk
Aline Lemaire, marketingdirecteur van Coca‑Cola Services vult aan: “Ons geloof in Chaudfontaine als sterk, lokaal merk is enorm groot. Dus ook op marketing vlak blijven we stevig investeren. Met de grootste marketingcampagne ooit dit jaar, maar ook op het vlak van innovatie. De site van Chaudfontaine kreeg ook een bio-certificaat en is sinds begin dit jaar gestart met de productie van bio-limonade. Hiervoor is er geïnvesteerd in de strikt gescheiden verwerking en opslag van de volledig biologisch geteelde fruitsappen, zoals dit in de richtlijnen voor biologische productie wordt bepaald.”
Om de gearomatiseerde waters en deze sappen te kunnen verwerken, werd eind 2019 een volledig nieuwe productielijn geïnstalleerd, die 20 miljoen euro kostte. Chaudfontaine is dus helemaal klaar om haar rol als sterk Belgisch merk én duurzaamheidsvoorbeeld binnen Coca‑Cola European Partners op te nemen.