“Terugblikken op het vorige jaar? Eigenlijk kijken we liever vooruit… maar als we toch nog één keer stilstaan bij 2020, dan liefst bij iets positief zoals de heldendaden van onze Food Heroes”, leidt Nicholas Courant, Communications Director van Fevia, het interview in. “Toen de helden in onze voedingsbedrijven een versnelling hoger schakelden, schakelde het Fevia team mee. We wilden hen een hart onder de riem steken met een campagne die over heel ons land weerklonk. Dankbaarheid moest daarin centraal staan, voor iets wat we misschien te vanzelfsprekend vinden: dagelijks lekker eten en drinken. Ik denk dat de #FoodHeroes campagne op dat vlak wel een voltreffer was.”
1. Een essentiële sector met essentiële mensen
De voedingsindustrie werd, op expliciete vraag van Fevia, al snel erkend als een essentiële sector. Dat zorgde ervoor dat de voedselbevoorrading in ons land op peil bleef. “Onze sector bleef doorwerken en de verantwoordelijkheidszin op de werkvloer was ongelooflijk. Ook managers en bedienden gaven zich op om mee de productielijnen te bedienen en kregen daar een opleiding voor. Fevia, onze bedrijven en de sociale gesprekspartners zorgden dat dit in veilige omstandigheden gebeurde via het beleid rond social distancing op de werkvloer. En dat allemaal zodat wij nog konden eten en drinken tijdens de eerste lockdown. Hamsteren was helemaal niet nodig, want er was voeding genoeg. Dat onze leden die rol opnamen, is allesbehalve vanzelfsprekend”, vult Nicholas aan.
De harde inspanningen van voedingsbedrijven wou Fevia niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Met de hulp van content agency com&co zette het Fevia communicatieteam in no-time de #Food Heroes-campagne op poten. “Daar kwamen een aantal korte nachten bij kijken, maar dat was het meer dan waard. Onze helden verdienen de nodige erkenning”, vertelt Nicholas trots.
2. Van ministers tot gezinnen: steun kwam vanuit alle hoeken
Vanuit alle hoeken kregen de Food Heroes steunbetuigingen. Zo brachten 17 federale, Brusselse, Vlaamse en Waalse ministers een prachtige ode uit aan onze trouwe krachten. “Ik heb de video al zo vaak bekeken. Nog steeds krijg ik er kippenvel van”, zegt Nicholas.
Ook onze 27 subsectoren brachten een dankwoord aan de helden van hun sector: van de sausjes tot de vleesindustrie.
Bij elk vieruurtje, avondmaal of e-péros werden de Food Heroes ook door consumenten massaal bedankt.
3. De campagne ging viraal
Daarnaast werd de campagne ook goed onthaald bij voedingsbedrijven zelf. Spandoeken, Food Heroes mondmaskers, liedjes en posters werden ingezet om de helden te motiveren en een hart onder de riem te steken. Nicholas: “Ik had bedrijfsleiders aan de lijn die zeiden dat er door de campagne opnieuw ‘schwung’ in het team kwam op het moment dat mensen er even door zaten. De Food Heroes-campagne was gewoon de juiste boodschap, of beter gezegd: de juiste emotie op het juiste moment.”
Maar liefst 163 voedingsbedrijven deelden op sociale media hun dankbaarheid voor hun helden. Op sommige momenten overheerste de online aanwezigheid van onze #FoodHeroes. Als kers op de taart was op vrijdag 3 april de hashtag #FoodHeroes zelfs trending op Twitter! Je kan dus best wel concluderen dat onze helden hun stempel hebben gedrukt op de coronacrisis.
4. Onze Food Heroes blijven ook in 2021 gaan
Ook in 2021 pleit Fevia voor de nodige ondersteuning voor onze Food Heroes, zodat zij in even veilige omstandigheden kunnen blijven doorgaan. In deze video klinkt het Fevia team op een beter jaar, én op de gezondheid van onze helden. Cheers!