Cheers! event: een videoverslag met 5 boodschappen

09.12.2020

Op dinsdag 1 december keken we massaal vanuit ons kot naar het online apero event ‘Cheers!’ van Fevia. In maar liefst 1200 woonkamers weerklonk de kreet ‘Cheers2FoodHeroes’! Op het menu stonden interessante panelgesprekken, een interview met premier Alexander De Croo, een terugblik op het turbulente jaar en een vooruitblik op onze ambities voor economisch herstel. Welke 5 boodschappen onthouden we na dit event?

#ReverseTheCurve-plan toont ambities voor economisch herstel

Samen met 11 miljoen Belgen hebben we één doel: en dat is het virus onder controle krijgen. In een dubbelinterview vertellen onze voorzitter Jan Vander Stichele en CEO Bart Buysse hoe de Belgische voedingsindustrie tegelijk de ambitie heeft om met haar #ReverseTheCurve-plan de economische curve terug richting herstel te duwen.

De regering blijft onze sector ondersteunen met steun- en relancemaatregelen

Onze premier Alexander De Croo onderschrijft het belang van de voedingsindustrie als essentiële sector: “De voedingssector is één van de sectoren die ons land recht heeft gehouden tijdens de crisis. We willen nu alle bedrijven doorheen de crisis loodsen, zodat we opnieuw kunnen aanknopen met economische groei”. Naast de steun- en relancemaatregelen die de regering voorziet, ontdek je met welk Belgisch voedingsproduct, of drank, Alexander De Croo zijn collega-wereldleiders zou proberen charmeren.

Leve onze Food Heroes!

Vandemoortele won vorig jaar de Factory of The Future Awards en dus gingen wij horen hoe zij hun helden ondersteunden in crisistijden. Nele Union, site-manager van Vandemoortele Izegem: “Dat is een kwestie van aanwezig zijn en heel veel praten en luisteren naar de mensen. Overleg is cruciaal. We zijn heel snel gaan samenzitten met onze vakbonden en keken samen waar we het meest nood hadden en hoe we de schrik konden wegnemen.”

Versterk de binnenlandse markt en vertrek vanuit onze sterktes

Een sterke interne markt is dé uitvalbasis voor al onze ondernemers, groot of klein. “Laten we onze binnenlandse markt opnieuw aantrekkelijk maken, grensaankopen vermijden en daarbij vertrekken vanuit de sterktes van voeding en dranken: kwaliteit, diversiteit en innovatie”, pleitte Arnaud Bonnel, zaakvoerder van de kmo Food N’Joy.

Belgische voeding en dranken op de kaart zetten met food.be

Export is de groeimotor van de Belgische voedingsindustrie. Zo pleit Fevia voor een open handelsbeleid, want dat zorgt voor investeringen, innovaties en creëert jobs in eigen land. Met ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” zetten we Belgische voeding en dranken op de kaart. Iets wat Mieke Callebaut van Chocolaterie Guylian volledig onderschrijft: “We hebben schitterende producten, maar we moeten wel een eerlijke kans krijgen om consumenten daarmee te overtuigen”.

Can’t get enough? Herbekijk hieronder de volledige show