In het West-Vlaamse Izegem ligt het imposante brouwerijcomplex van Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck, met torens zoals een echt kasteel. Wat in 1865 begon als een kleine brouwerij, is vandaag een echte wereldspeler in het Belgisch bier. De speciale bierbrouwer is voornamelijk bekend om haar merken Kasteelbier en Filou maar brouwt ook het ‘Slurfke’, bekend bij fans van het TV-programma Thuis. Kasteelbrouwerij Vanhonsebrouck blijft ook tijdens de crisis investeren, onder andere door met speciaalbier in blik buitenlandse markten te veroveren.
Amerikanen en speciaal bier: liefde op het eerste.. blik?
De kasteelbrouwerij ziet heil in blik en opende eind 2019 een productielijn voor bier uit blik. Deze drankverpakking is lichter en dus goedkoper om te transporteren. Het laat geen licht door, koelt zes keer sneller dan glazen flessen en is perfect recycleerbaar.
Per uur wordt er zo’n 17.000 blikjes Kasteel, Filou, Bacchus of Barista Chocolate Quad geproduceerd. De Barista Chocolate Quad bestaat nog maar 5 jaar en herenigt de ‘heilige drievuldigheid’ van Belgische voeding waar Amerikanen verzot op zijn: bier, chocolade en koffie.
Blijven investeren, ook in tijden van crisis
Het prijskaartje voor hun eerste blikkenlijn bedroeg 4 miljoen euro. Maar liefst de helft van de productie is bestemd voor de export. Naast de landen in Europa, zijn de blikjes speciaal bier ook bestemd voor China, Zuid-Amerika en vooral Rusland en Israël. En met de oprichting van hun nieuw, Amerikaans dochterbedrijf moet het blikjesbier nu ook de harten veroveren van de Amerikanen.
De coronacrisis hakte ook in op de activiteiten van de kasteelbrouwerij. Zo was de horeca voor de crisis goed voor de helft van hun omzet. Gelukkig liepen de effecten van de pandemie gespreid. Van Honsebrouck bleef meer dan de helft van de volumes brouwen en voert naar verschillende landen uit. Maar ook tijdens de crisis bleef de kasteelbrouwerij talenten aanwerven en investeerde ze voor 1,2 miljoen euro.