Belgische studenten winnen 2de prijs Ecotrophelia met Specornoos ijshoorntje

19.10.2016

Een team van de Université libre de Bruxelles heeft in Parijs de 2de prijs gewonnen van de Europese innovatiewedstrijd Ecotrophelia met het product “Specornoos”, een ijshoorntje met een verrassende speculaas-smaak op basis van broodresten. FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, is bijzonder trots op de prestatie van het Belgisch team: het benadrukt niet alleen het innovatief en duurzaam karakter van Belgische voedingsproducten maar bewijst ook dat de voedingsindustrie een sector met toekomst is voor jongeren.

Innovatie staat centraal binnen de Belgische voedingsindustrie en de Ecotrophelia innovatiewedstrijden stimuleren de jongeren om nieuwe innovatieve en duurzame producten te ontwikkelen waarmee ze de consument kunnen overtuigen.  Dit jaar ging de Europese innovatiewedstrijd Ecotrophelia door op SIAL, het internationaal voedingssalon dat momenteel plaatsvindt in Parijs. Een team studenten van de Université libre de Bruxelles won de 2de prijs van de Europese innovatiewedstrijd Ecotrophelia met het product “Specornoos”, een ijshoorntje gemaakt van broodresten en met een verrassende speculaas smaak. 

Guy Paternoster vertegenwoordigt FEVIA in de jury van Ecotrophelia: “Wij feliciteren ons Belgisch team met deze mooie overwinning. Specornoos is een bijzonderlijk innovatief product dat nog eens heerlijk smaakt ook. Het hoorntje heeft de populaire smaak van Belgische speculaas met de look van een traditionele handgemaakte conische wafel.” De jury beloonde Specornoos ook voor het duurzame karakter: het is immers gemaakt op basis van broodresten, een grondstof die overvloedig beschikbaar is. “Dit is een mooie en welverdiende beloning voor studenten die met hun creatie de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding op een prachtige manier in de kijker zetten”, verklaart Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA.

Specornoos, een Belgische nieuwkomer om de smaakpapillen te verwennen

Het team achter Specornoos kijkt er alvast naar uit om haar ijshoorntje op de markt te brengen en binnenkort aan ijshandelaars aan te bieden: “Ons product is perfect afgestemd op de gewoontes van ijshandelaars. Het is krokant en origineel en kan consumenten dus aangenaam verrassen. De mensen die Specornoos al geproefd hebben vragen altijd naar meer!”. FEVIA steunde het team tijdens de hele competitie tot de Ecotrophelia wedstrijd. De video van de hoogtepunten van de wedstrijd zal binnenkort beschikbaar zijn op de Facebookpagina van de Ecotrophelia Belgium wedstrijd. 

De FEVIA innovatiewedstrijden, een unieke ervaring en een springplank naar werk

Vooraleer het team van de ULB deelnam aan de Europese innovatiewedstrijd Ecotrophelia, won ze de FEVIA Innovatiewedstrijd voor studenten van het hoger onderwijs. FEVIA organiseert ook innovatiewedstrijden voor studenten van het secundair onderwijs in Vlaanderen (de Trofee FEVIA Vlaanderen) en in Wallonië (de Trophée FEVIA Wallonie). Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA: “Met deze wedstrijden maken wij jongeren warm om te kiezen voor een carrière in de voedingsindustrie. Het zijn voor jongeren unieke ervaringen om bij te dragen aan de voeding van de toekomst en in contact te komen met de vele mogelijkheden die de voedingsindustrie hen biedt.”

Hoe deelnemen aan de editie 2017?

De studenten van het hoger onderwijs en de studenten van het secundair onderwijs kunnen zich alvast inschrijven om deel te nemen aan de volgende editie van de FEVIA innovatiewedstrijden via de website www.feviatrophies.be. Iedere innovatiewedstrijd heeft haar eigen Facebookpagina met foto’s en video’s van teams en producten van vorige edities.

Om deel te nemen aan de FEVIA innovatiewedstrijden, moeten de studenten een voedingsproduct ontwikkelen dat rekening houdt met de huidige voedingstrends, de verwachtingen van de consument alsook de technische en juridische uitdagingen. Ze moeten daarnaast ook een business- en marketingplan opstellen. Een jury bestaande uit wetenschappelijke en industriële experts evalueren de projecten op basis van criteria zoals duurzaamheid, marktpotentieel en aantrekkelijkheid voor de consument. 

@EcotropheliaBelgium
@TrofeeFeviaVlaanderen
@TropheeFEVIAWallonie