Hoe pas je social distancing toe op de werkvloer? Met goede afspraken en creativiteit zo blijkt. De Belgische voedingsindustrie bleef als essentiële sector ook de voorbije weken aan de slag om de productie van voeding en dranken te garanderen. “Met de richtlijnen die Fevia samen met de vakbonden opmaakte, werken onze food heroes in veilige omstandigheden. Onze bedrijven tonen in de praktijk hoe het veilig kan”, vertelt Anke Grooten, Director Social Affairs van Fevia.
Absenteïsme daalt
“Aan het begin van de crisis heerste er angst voor het onbekende bij werknemers. Ze kregen vaak de vraag waarom ze nog gingen werken en niet in hun cocon bleven. De publieke opinie zorgde duidelijk voor heel wat druk”, vertelt Anke. “We zetten bij Fevia dan ook alles op alles om bedrijven te ondersteunen in een beleid rond social distancing. Al heel vroeg, op 20 maart, bezorgden we hen richtlijnen. Die optimaliseerden we verder in overleg met de vakbonden. We hebben er samen aan gesleuteld, ook vanuit de ervaringen van op het terrein, met als resultaat dat onze helden in veilige omstandigheden kunnen werken.
De open dialoog op de werkvloer zorgde voor antwoorden op de ongerustheid en counterde ook de druk van de publieke opinie. En die open, constructieve dialoog blijft belangrijk. Verschillende effectieve en zichtbare maatregelen en het regelmatig overleg tonen werknemers dat je “ook in je Werkkot veilig bent”.”
En investeren in preventie, bescherming en social distancing loont. “Uit een recente enquête bij onze leden, blijkt dat bij 3,4% van de voedingsbedrijven de productie hapert door onvoorziene personeelstekorten. Terwijl dat percentage half maart 39% bedroeg. De absenteïsmecijfers lijken zich dus opnieuw te normaliseren”, verklaart Anke. Goede afspraken maken duidelijk goede vrienden.
Een greep uit de voorzorgsmaatregelen
Het bewaren van anderhalve meter afstand is de vuistregel. “Om die afstand te garanderen, brengen voedingsbedrijven markeringen aan, hanteren ze verplichte richtingen of afsluitlinten. Ook de shiften en pauzes worden gespreid, zodat er minder mensen tegelijk aanwezig zijn”, licht Anke toe.
Daar waar geen anderhalve meter afstand gegarandeerd kan worden, nemen voedingsbedrijven beschermingsmaatregelen, zoals plexiglas tussen de verschillende werkposten, beschermingskledij of mondmaskers. “Zo zijn er bedrijven die hun mondmasker personaliseren met het logo van de #FoodHeroes-campagne”, vult Anke aan.
Hygiëne en reiniging zijn prioritair. Voedingsbedrijven voorzien daarom extra reiniging en ontsmettingsmateriaal. “Werkruimtes, kleedkamers, sanitaire ruimtes en pauzeruimtes worden zeer frequent en grondig schoongemaakt. Klinken, trapleuningen, toetsenborden, schermen en andere voorwerpen die mensen aanraken krijgen bovendien extra aandacht. Bedrijven voorzien ook ontsmettingskits en desinfecterende doekjes in de verschillende werkplaatsen.”
Bedank jouw favoriete held(in)
De voorbije weken maakten duidelijk hoe onmisbaar de helden zijn die ons dagelijks voorzien van voeding en dranken. Met de #FoodHeroes-campagne ontvingen onze helden dan ook heel wat steun, wat hen motiveerde om aan de slag te blijven. Uit dankbaarheid zetten wij hen maar al te graag “in the spotlight”. Heb ook jij een held(in) die je wilt bedanken? Post een foto van jouw held op sociale media en vermeld de hashtag #MyFoodHero!
Meer weten over de sectorgids van de voedingsindustrie?
Lees ze hier