Deze week in de media

18.11.2019

Wekelijks vatten we voor u samen hoe de stem van de Belgische voedingsindustrie in de media aan bod kwam. Ontdek hieronder de meest markante quotes.

Volkoren granen

Consumentenorganisatie Test Aankoop is voorstander van een wettelijk kader over de claim "volkoren granen" op Europees niveau. Le Soir verwijst in het artikel ook naar de aankondiging van Fevia, waarin de Belgische voedingsindustrie aan de slag gaat met de principes van de voedingstak.

Le Soir | Test-Achat veut une loi sur les allégations autour des céréales complètes | 19 november

Nutri-Score

Vorige week riepen een aantal Europarlementariërs op om het Nutri-Score systeem op Europees niveau verplicht te maken. Een goed idee of niet? In een dubbel interview met Julie Frère van Test-Aankoop, licht Nicholas Courant van Fevia toe dat de Belgische voedingsindustrie pleit voor een Europees geharmoniseerd systeem, om bijkomende voedingswaarde-etikettering vrijwillig toe te passen. Bovendien moet er voldoende draagvlak bestaan voor een dergelijk systeem.

BX1 - Le Nutri-Score, doit-il être imposé sur tous les produits vendus en supermarché - 14 november

Belgische Economische Missie naar China

De Belgische voedingssector verdubbelde de voorbije vier jaar haar export naar China en grijpt de komende handelsmissie onder leiding van HKH Prinses Astrid aan om onder meer via e-commerce de export verder te boosten. Fevia gaat samen met 29 van haar leden onder de vlag van het promotiemerk “Food.be – Small Country. Great food.” langs bij e-commerce giganten Alibaba Group en JD.com en logistieke dienstverlener ZIH.

Het Laatste Nieuws | Belgische voedingssector lonkt naar Alibaba | 14 november

Het Nieuwsblad | Chinese spionnen zijn gewaarschuwd | 18 november

Vilt | Binnenkort Belgisch bier via Alibaba? | 13 november

L'Echo | Alibaba, la nouvelle porte d'entrée chinoise pour l'e-commerce wallon | 18 november

*Wegens auteursrechten is het Fevia niet toegestaan om artikels te delen.