Export Belgische voeding naar Zuid-Korea verdubbeld op 3 jaar tijd

09.06.2017

Economische missie promoot Belgische voeding op Aziatische groeimarkt

Brussel, 9 juni 2017 – Tijdens de komende economische missie versterkt FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, samen met haar leden en partners Boerenbond en VBT het imago van Belgische voeding in Zuid-Korea onder de vlag “Food.be – Small country. Great food”. Dat de diversiteit, kwaliteit en innovatie van Belgische voeding en dranken aanslaan in Zuid-Korea, bewijzen de exportcijfers: sinds 2013 verdubbelde de export naar deze Aziatische Tijger.

Van 10 tot 17 juni gaan een 200-tal Belgische bedrijfsleiders en vertegenwoordigers van kennisinstellingen op economische missie naar Zuid-Korea. Met 42 deelnemers vertegenwoordigt de voedingssector maar liefst een kwart van de delegatie. Zuid-Korea is dan ook een belangrijke exportbestemming: de export van Belgische voeding verdubbelde op 3 jaar tijd en was in 2016 goed voor 120 miljoen euro. Daarmee is Zuid-Korea de 7de exportbestemming buiten Europa voor de Belgische voedingsindustrie.

Vrijhandelsakkoord doet export naar Zuid-Korea groeien

De export kreeg duidelijk een duwtje in de rug van het vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea, dat in 2011 in werking trad. Dit was het eerste akkoord dat de EU met een Aziatisch land sloot en ook haar meest ambitieuze vrijhandelsakkoord dusver. En met een goede reden: Zuid-Korea is een van de meeste open economieën ter wereld, de 4e grootste economische grootmacht in Azië en de 10e grootste importeur ter wereld.

Een kwart van de Belgische export uit de voedingssector bestaat uit varkensvlees, en ook chocoladeproducten, koekjes en Belgische bieren doen het goed in Zuid-Korea. Het valt dan ook niet te verbazen dat het merendeel van de deelnemende bedrijven uit deze subsectoren komt.*
Stilaan vinden ook enkele typische Belgische groenten zoals spruitjes en witloof de weg naar de Zuid-Koreaanse consument.

De Zuid-Koreaanse markt is echter nog niet open voor alle Belgische producten. Belgische bedrijven wensen onder andere peren, rundsvlees, pluimveevlees en eieren te kunnen exporteren, en hopen dat de handelsmissie deze dossiers vooruit kan helpen.

Sterktes van Belgische voeding uitspelen

Belgische voeding zal dan ook uitgebreid aan bod komen in het programma:

  1. FEVIA organiseert een seminarie rond de kernwaarden van Belgische voeding: diversiteit, kwaliteit en innovatie. Tine Vandervelden (FEVIA), Philippe Appeltans (Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties) en Luc Vanoirbeek (Boerenbond) belichten de diversiteit van de Belgische agro-voedingssector. Leslie Lambregts (FAVV) licht toe hoe we in België een hoge voedselkwaliteit garanderen en Prof. Andreja Rajkovic (UGent) geeft voorbeelden van innovatieve voedingstechnologie. Het seminarie kan op veel interesse rekenen in Zuid-Korea: maar liefst zestig aankopers en food service professionals komen luisteren naar de presentaties en netwerken met de Belgische delegatieleden uit de agro-voedingssector.
  2. Dat België de kernwaarden diversiteit, kwaliteit en innovatie ook in de praktijk brengt, proeven ze in gezelschap van HKM prinses Astrid tijdens een wervelend showcooking event met chefs Dennis Broeckx (L'Epicerie du Cirque), Dimitri Modave (ModavEvent'S), chocolatier Edouard Bechoux en biersommelier Daniella Provost.
  3. Verder reikt het International Taste & Quality Institute (iTQi) tijdens een officiële ceremonie haar Superior Taste Award certificaten voor 2017 uit aan de Zuid-Koreaanse producenten.
  4. VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) organiseert een Koreaanse barbecue met Belgisch varkensvlees.
  5. De Universiteit Gent toont op haar Global Campus Korea hoe onderzoek rond voedingstechnologie economisch gevaloriseerd kan worden.
  6. Tenslotte gaan de 450 genodigden op de officiële Belgische receptie naar huis met een zakje vol lekkere producten en een duidelijk boodschap: “Belgium: small country, great food!”

*FEVIA vertegenwoordigt de volgende bedrijven die deelnemen aan de missie: