- Nieuws
- 3 redenen waarom SIAL Paris goud is voor Belgische voedingsbedrijven
Vijf dagen lang was Parijs het kloppend hart van trends en innovatie in voeding en dranken. Al 60 jaar brengt SIAL food professionals van over de hele wereld samen om zich te laten inspireren door de nieuwste ontwikkelingen in de voedingsindustrie. Onze Belgische voedingsbedrijven pakten weer goud dankzij hun onstilbare honger naar innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. Ook onze nieuwe generatie Food Heroes viel in de prijzen!
SIAL Paris 2024 in een notendop
- Eén van ’s werelds grootste voedingsbeurzen
- Meer dan 130 landen en 7.500 exposanten, waaronder 185 Belgische voedingsbedrijven
- België behaalt tweede plaats op Ecotrophelia Europe
1. De wereld als ‘prospect’
Export is de motor voor de groei van de Belgische voedingsindustrie. “Internationale beurzen zijn belangrijke gelegenheden voor onze leden om bestaande en nieuwe internationale klanten te ontmoeten”, vertelt Tine Vandervelden, International Business Director bij Fevia. “De bedrijven nodigen hun cliënteel uit om aan hun stand om hun nieuwe producten te ontdekken en hopelijk hun contracten uit te breiden. Daarnaast trekt SIAL een mondiaal aankoperspubliek aan.
Traditioneel komen er veel Aziaten naar de beurs, maar dit jaar viel ook de Latijns-Amerikaanse interesse op. Het komt erop aan om er tussen de duizenden exposanten uit te steken. Daarom verzamelt Fevia alle Belgische standhouders in een online overzicht, dat we door gerichte communicatie onder de aandacht van de bezoekers brengen. We vroegen onze leden wat hun “gouden product” is: een recente innovatie of een echte Belgian classic? Verrassend wat er naar boven kwam!”
Ben je benieuwd naar welke producten “goud” behaalden? Je ontdekt het snel op de LinkedInpagina van food.be
2. Inspiratiebron voor innovatie
Elise Herlitska en Nicole Verstraeten van Fevia waren aanwezig om de nieuwste productinnovaties te spotten. “Wat vooral opviel, is dat de plantaardige trend onverminderd doorzet. Hoewel het logisch lijkt, is niet elke consument er al voor te vinden. In Litouwen bijvoorbeeld is de markt voor plantaardige paté nog klein, maar toch kiezen bedrijven ervoor om het aan te bieden,” vertelt Elise.
“Ook een vetvervanger op basis van champignons, trok onze aandacht. Je kan het gebruiken om verzadigde vetten te vervangen in zowel dierlijke als plantaardige producten. Het bedrijf lanceerde het product om de plantaardige trend net zo toegankelijk te maken”, vult Nicole aan.
Foto: SIAL Paris 2024
Elise: “Voedingsbedrijven zetten ook in op een circulaire economie. We woonden een tasting bij van non-alcoholische dranken, waarbij de alcohol via distillatie uit de drank werd gehaald. Die alcohol wordt ingezet voor andere doeleinden. Of misschien kan een bruisend drankje met gekonfijte fruitextracten je wel bekoren? Het is gemaakt van nevenstromen uit de productie van gekonfijt fruit.”
“We kwamen ook producten tegen die bijdragen aan de gezondheid. Denk aan waterkefir, een gefermenteerd drankje dat probiotica bevat. We proefden ook van een evenwichtiger alternatief voor sushirijst dat gemaakt is van de Aziatische konjacplant: laag in calorieën, vezelrijk en bovendien goed voor de darmflora”, aldus de dames.
Wil je deze trends met je eigen ogen zien? Volg ons op Instagram en TikTok
3. Hotspot voor jong talent en een zilver medaille
Hoe maken we de voeding van morgen zonder het talent van morgen? Voedingsbedrijven hebben helaas een nijpend tekort aan jong STEM-talent. SIAL maakte daarom een online overzicht van de openstaande vacatures van de verschillende exposanten. Naast een digitale exposure, voorzag de beurs een hall waarin ze talenten in contact brachten met voedingsbedrijven.
Ook de Europese voedingsinnovatiewedstrijd Ecotrophelia vond plaats op SIAL. Een wedstrijd waarin studenten uit het hoger onderwijs worden uitgedaagd om een innovatief en duurzaam product te maken. Met als doel? Jongeren warm maken om te kiezen voor een job in de lekkerste sector. Ons land pakte zilver dankzij Brieuc en Guillaume, de makers achter het voedzame en on-the-go ontbijtdrankje Full’iz. Kort na de prijsuitreiking mocht het team hun product pitchen voor een internationaal publiek.
Daarnaast trokken onze eigen collega’s er ook op uit met Belgische studenten. Anneleen Bettens en Augustin Goethals van Fevia’s “Werk en Talent” namen de studenten voedingstechnologie van de Thomas More en biomoleculaire wetenschappen van de UCLouvain mee op sleeptouw op de beurs. De jongeren nemen volgend jaar deel aan de Food At Work Awards. Ze hielden halt bij een aantal voedingsbedrijven om hun ideeën af te toetsen met de realiteit.
Augustin kijkt terug op de geslaagde ontmoetingen: “Ik ben zelf ‘jong talent’ bij Fevia. Voor mij was het mijn eerste voedingsbeurs. Ik vond het boeiend om te horen hoe breed de studenten hun interesse reikte! Ze stelden ook gerichte vragen over hun deelname aan de innovatiewedstrijd. De jongeren deed heel wat inspiratie op, en ik dus ook!”.
Ook op zoek naar talent? Plaats je vacatures op Food at Work