Onze voedingsindustrie is niet alleen de lekkerste en grootste, maar ook een echte state-of-the-art sector. Dat bewijzen de drie winnaars van de Factory of the Future Awards 2024. Alpro, Cargill en Danone leverden inspanningen om hun smart factories futureproof te maken, en die gingen niet onopgemerkt voorbij. Wij onthouden: de food heroes maken het verschil.
Tien jaar Factory of the Future
Op 8 februari 2024 vond de 10de Factory of the Future awardceremonie plaats. Genodigden van industriële sectoren, politiek, beleid en stakeholders kwamen samen om de Belgische fabrieken van de toekomst in de schijnwerpers te zetten. Samen vierden we tien jaar van vooruitstrevende bedrijven die de lat keer op keer hoger leggen, en die dankzij hun inzet, engagement en toewijding de toekomst van de Belgische industrie mee vormgeven.
In turbulente tijden staan onze bedrijven meer dan ooit voor de uitdaging om competitief te blijven, producten van topkwaliteit te leveren en steeds duurzamer te produceren. Voedingsbedrijven investeren onder andere in smart- en eco-production, onderzoek naar sensoren, digitalisering en robotisering, maar steeds met veel aandacht voor de rol van hun food heroes. Welkom aan de “industrie 5.0”, waar automatisering, digitalisering, groene transitie, data én mens centraal staan!
Alpro’s mensen maken het verschil
Alpro maakt er geen geheim van: haar food heroes komen op de eerste plaats. Het bedrijf dat pioniert in plantaardige voeding geeft aan dat alles staat of valt met het duurzaam investeren in mensen. Daarom ontwikkelde het een masterplan genaamd “Onze mensen maken het verschil”. Hierin kadert de oprichting van haar Technical Academy, waar nieuw en gevestigd talent kan blijven groeien. Daarnaast verwelkomt Alpro vele groene innovaties: nieuwe productielijnen en processen, een energiecentrum “Power2Heat” en de grootste waterhergebruikinstallatie van Vlaanderen. Kortom, Alpro combineert sociale en milieudoelstellingen met economische groei.
Voor al deze verwezenlijkingen ontving Alpro haar allereerste Factory of the Future award: ‘Deze award is een erkenning dat we goede keuzes maken in de verdere evolutie van onze plantaardige productiesite, op vlak van mensen, innovatie en duurzaamheid. Een kers op de taart voor al ons werk van de afgelopen jaren. Een “Factory of the Future’’ is een “Factory With a Future”,’ (Eugene Kusse, Plant Director).
Alpro is van plan om op dezelfde manier te blijven inspelen op de behoeften van de werknemers, consumenten, aandeelhouders en, last but not least, de planeet.
Cargill blijft groeien naar een duurzame toekomst
Cargill Izegem is een oude bekende op de Factory of the Future Awards. In 2021 werd het B2B-bedrijf voor het eerst bekroond. Drie jaar later slagen ze erin om hun certificaat te hernieuwen. Cargill is een belangrijke speler op de markt van plantaardige oliën en vetten, en blijft streven naar wereldklasse. Hun sleutel tot succes? De werknemers. Het bedrijf gelooft rotsvast in betrokkenheid en verantwoordelijkheid als voorwaarde voor digitalisering en smart manufacturing. Door hun team een sleutelrol te geven en in te zetten op een groeimentaliteit, slagen ze erin om te groeien als bedrijf.
En dat loont: Cargill Izegem verminderde haar CO2-uitstoot met 10% sinds 2021 en verankerde duurzaamheid als kernwaarde in hun organisatie. “In onze supply chain hebben we modellen ontwikkeld om de juiste keuzes te maken richting een duurzame toekomst waarbij de leverbetrouwbaarheid en klantenfocus verder worden verhoogd,” (Tom Bouckaert, Plant Manager Raffinaderij & Alba Llorens, Plant Manager Bottelarij). Benieuwd of ze in 2027 opnieuw in de prijzen zullen vallen!
Danone gaat digitaal
Zuivelproducent Danone is een multinational met een sterke lokale verankering in Rotselaar, waar het befaamde drankje Actimel het licht zag in 1994. Sindsdien blijft de fabriek een pioniersrol vervullen: Danone Rotselaar zweert bij digitalisering voor een sterke toekomst. De fabriek ontving in 2021 ook haar allereerste Factory of the Future award. Ze geeft haar toekomstvisie verder vorm met “One Planet. One Health”, een leidraad om steeds rekening te houden met de impact van haar acties op mens en planeet.
Sinds 2023 mag Danone Rotselaar zich hét digitale “center of excellence” van Danone noemen. De switch is duurzaam: alle werknemers leren werken met digitale tools en kunnen zich tot interne digitale ambassadeurs wenden voor begeleiding.
Gerwin Moerman (Plant Director) nam de award in ontvangst: ‘Bij Danone Rotselaar hebben we een reis gemaakt van traditionele productiemethoden naar een toekomst waar technologie, duurzaamheid en menselijke creativiteit samenkomen. De sleutel tot succes is het engagement van onze mensen en hun teamspirit. Samen gaan we naar een toekomst waar we trots op zijn in onze “Factory of the Future”.’
Vervoegt jouw bedrijf deze koplopers graag in hun digitale transformatie? Schrijf je dan in voor de Factory of the Future Awards 2025! Stuur een mailtje naar bart.vandamme@flandersfood.com of neem een kijkje op Flanders’ FOOD voor meer informatie.