- Nieuws
- Deze 5 termen moet je kennen om zaken te doen in Japan
22 leden van Fevia gingen recent in het zog van HKH prinses Astrid mee met de Belgische Economische Missie naar Japan. Met het economische partnerschapsverdrag tussen de EU en Japan als wind in de zeilen zochten onze bedrijven nieuwe opportuniteiten en een versterking van hun bestaande handelsrelaties. Maar wie wil zakendoen in Japan doet er goed aan om de Japanse (zaken)cultuur te bestuderen. Wij hielden alvast onze oren en ogen open en noteerden 5 cruciale termen in het land van de rijzende zon…
Kei-i
Hét kernwoord in de Japanse samenleving is ‘respect’. Respect voor de ander en voor de omgeving. Je buigt als je je werkplek betreedt uit respect voor je collega’s, die je 's ochtends groet en 's avonds bedankt voor het harde werk. Je eet en telefoneert niet op de trein uit respect voor de medepassagiers. In de cinema zit je in stilte een film uit tot de volledige eindcredits zijn verlopen uit respect voor de makers.
In het zakendoen uit kei-i zich onder andere in zorgen voor overeenstemming vóór een meeting om de harmonie te bewaren, het uitwisselen met twee handen van naamkaartjes, die je uitvoerig bestudeert en het toekennen van zitplaatsen in een meeting volgens de hiërarchie.
Die gebruiken moet je als Belgisch bedrijf leren om een goede relatie met je zakenpartner te ontwikkelen. Een heel aantal voedingsbedrijven in de delegatie hebben dit volledig onder de knie, getuige hun lange termijnrelatie met hun importeurs die soms tot 20 jaar teruggaat. Zij gebruikten deze missie om hun relaties te bestendigen en te verdiepen. Dat de bedrijven hun partners konden voorstellen aan HKH prinses Astrid, betekende een enorme toegevoegde waarde.
Kaizen
Kaizen is de kunst van het verbeteren. Het perfectioneren van een beweging, bij het boogschieten bijvoorbeeld, van een handeling, zoals het maken van gyoza (knoedel) en tegenwoordig ook het maken van een selfie.
Dat streven naar perfectie zagen we duidelijk tijdens onze retail tours in de supermarkten en drankenwinkels: alle producten zijn uniform, perfect uitgestald en verse voeding vaak individueel verpakt, wat voor ons toch wat raar blijft aanvoelen.
Het was mooi te zien hoe veel van de producten van de Fevia-leden lagen te schitteren in de Japanse schappen. Dat gaf de ‘newbies’ in de delegatie het vertrouwen dat het als Belgisch bedrijf effectief mogelijk is om het vertrouwen van de Japanse consument te winnen.
In de traditionele saké brouwerij van Konishi Brewing Inc., de grootste importeur van Belgisch bier in Japan, zagen we ook kaizen. Om tot deze alcoholische drank te komen wordt rijst geselecteerd, gepolijst, gestoomd, gefermenteerd en gepasteuriseerd. Dat respect voor proces, traditie en kwaliteit is hetgeen Japanners ook aanspreekt in Belgische voeding en dranken. Onder meer Belgische chocolade staat hier gelijk aan ‘kwaliteit’.
Kanpai
Schol! Dat hebben de deelnemers op de economische missie veel mogen zeggen, met als hoogtepunt de gezamenlijke ‘Kanpai!’ die HKH prinses Astrid, Minister Lahbib, Minister-president Jambon en Staatssecretarissen Smet en Michel uitspraken, samen met een volle zaal bezoekers van het Belgian Beer Weekend in Tokyo. Ze hieven er samen het glas op de Belgische biercultuur en op de Japanse appreciatie voor ons Belgische UNESCO werelderfgoed, Maar eveneens schol op de niet-alcoholische dranken en spirits van onze leden, die ook scoren op de Japanse markt.
Wij toasten graag ook op HKH prinses Astrid, tijdens de missie onderscheiden was als Ere-Grootmeester van het Ridderschap van de Roerstok, voor haar enthousiasme en aandacht voor elk van de deelnemers. En we zeggen ook kanpai aan de teams van het Agentschap Buitenlandse Handel, de FOD Buitenlandse Zaken en de regionale agentschappen voor internationaal ondernemen, die een meer dan geslaagde economische missie opzetten, de derde in één jaar tijd nota bene.
Takoyaki
Deze Japanse octopusballetjes zijn het symbool van Osaka, dé foodstad van Japan. In Osaka wordt streetfood tot kunst verheven, alles is even smakelijk en met de grootste vaardigheid afgewerkt. Waar Tokyo de stijl en klasse van Japan symboliseert en Kyoto de traditie, is Osaka de fun en de food. De ideale uitvalsbasis voor de Wereldtentoonstelling van 2025, wat ons betreft!
Society 5.0
De Japanners hebben met Expo2025 één doel: bijdragen tot het bereiken van de Sustainable Development Goals. Ze nemen daarvoor als uitgangspunt de ‘Society 5.0’: de samenleving die volgt op de jaag-, de landbouw-, de industriële en de informatiemaatschappij. Dat model schuiven ze naar voor als blauwdruk voor een mondiale samenleving die de grote uitdagingen aanpakt aan de hand van technologie, artificiële intelligentie, robotica, big data en biotechnologie.
Het thema van de Expo is “Designing a future society”, met als subthema “Saving lives” in de sector waar het Belgische paviljoen zal liggen. Fevia en haar leden staan klaar om bij te dragen aan dit belangrijke thema: met onze duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrie heeft onze sector de ambitie om samen te werken aan een duurzaam voedingssysteem, dat iedereen helpt om op een gezonde manier te genieten van het leven.
Ook in het Belgische restaurant en de shop zullen we opnieuw tonen dat we #SmallCountryGreatFood zijn. Expo2025 Osaka, here we come!
Alle Fevia foto’s van de Belgische Economische Missie naar Japan: zie hier