Wat is er belangrijker dan je goed voelen op je werk? Coca-Cola hecht veel belang aan gelijkheid, diversiteit en inclusiviteit. In samenwerking met ‘A Seat At The Table’, een organisatie die inzet op mentor- en leiderschapsprogramma’s, inspireren en ondersteunen ze jong, divers talent om hogerop te raken. Coca-Cola geeft daarbij het goede voorbeeld: ze wil dat tegen 2025 40% van haar managementfuncties in België en Luxemburg ingevuld worden door vrouwen.
A seat at the table
“If they don’t give you a seat at the table, bring a folding chair.” Dat zijn de gevleugelde woorden van Shirley Chisholm, de eerste Afro-Amerikaanse vrouw in het Amerikaanse Congres in 1968. Zij belichaamt de missie van A Seat At The Table: deuren openen voor jong en divers talent.
A Seat At The Table (ASATT) voorziet mentoring- en leadershipprogramma’s die jongeren in contact brengt met professionals. Onder begeleiding van bekende ambassadeurs en inspirerende figuren uit de bedrijfswereld willen de initiatiefnemers de jongeren inspireren en hen helpen om door te groeien naar het bedrijfsleven. Bovendien biedt de organisatie hun de kans om hun soft skills en beroepsvaardigheden aan te scherpen.
Future Women Leaders Fellowship
“Het Future Women Leaders Fellowship programma richt zich specifiek op jonge, ambitieuze vrouwen die, ongeacht afkomst, taal of cultuur, een impact op de bedrijfswereld willen maken. Wij willen beloftevolle jongeren meer kansen bieden om vooruit te komen in hun carrière.
De beste manier om dat te realiseren? Jong talent betrekken in masterclasses en keynotes van inspirerende sprekers binnen de bedrijfswereld.
Daarbovenop worden ze een jaar lang gekoppeld aan mentors die hun kennis en expertise delen”, vertelt Mariam Harutyunyan, Executive Director van ASATT.
Met de eerste editie van het Future Women Leaders Fellowship, dat eind mei werd gelanceerd met financiële steun van The Coca-Cola Foundation, bieden ASATT en Coca-Cola 35 jonge vrouwen van diverse achtergrond gedurende een jaar lang de kans om hun leiderschapskwaliteiten verder te ontwikkelen.
35 fellows en mentors
Tijdens de kick-off hadden fellows en mentors de kans elkaar in levenden lijve te ontmoeten en ondertussen zitten de eerste sessies en mentor meet-ups er al op. “Met deze initiatieven kunnen de 35 vrouwen van het Fellowship hun netwerk uitbreiden, hun vaardigheden ontwikkelen en in dialoog gaan met succesvolle rolmodellen. Zo geven ze hun carrière een boost”, weet Mariam.
35 senior mentors van Coca Cola Services en Coca Cola Europacific Partners (CCEP) in België nemen de deelneemsters de komende maanden op sleeptouw.
An Vermeulen, VP & Country Director België-Luxemburg bij CCEP, staat volledig achter het Future Women Leaders Fellowship, dat eind mei uit de startblokken schoot: “Iedereen is welkom bij Coca-Cola. En iedereen moet zichzelf kunnen zijn, gewaardeerd worden en zich goed voelen. Diversiteit en inclusie zijn belangrijke thema’s voor Coca-Cola. Daarom investeren we graag in de toekomst van jong, beloftevol talent met uiteenlopende achtergronden.”