Australië zit in de lift als exportbestemming voor Belgische voeding en dranken. Vorig jaar verscheen het land voor het eerst in de top 5 van verre exportbestemmingen en stak daarmee gevestigde markten als Zuid-Korea en Canada voorbij. Het op til zijnde Europees-Australische handelsakkoord zal de handel in voeding en dranken verder stimuleren. De economische missie naar Australië, die eind deze week van start gaat, komt dus op het ideale moment voor de Belgische voedingsproducenten die op deze markt willen starten of doorgroeien.
Going up in “The Land Down Under”
Australiërs zijn echte foodies. Als multiculturele samenleving hebben ze een wereldse interesse in voeding. Ze zullen een goed stuk Black Angus rundsvlees op de barbecue niet afslaan, maar zijn ook hard bezig met trends zoals biologische, vegetarische en veganistische voeding of ‘free from’ producten. Australië groeide de voorbije jaren dan ook uit tot de vijfde verre exportmarkt voor de Belgische voedingsindustrie, goed voor een omzet van 119 miljoen euro in 2022.
Het is nochtans geen gemakkelijke markt voor exporteurs. Het land heeft een grote landbouwsector en Australiërs zijn chauvinistisch. Het eiland is bovendien ook protectionistisch: verse groenten, fruit en vlees mogen er niet binnen uit vrees voor ziektes.
Australië is als afzetmarkt dus vooral interessant voor verwerkte voeding. Er is veel interesse voor diepgevroren fruit-, groente- en aardappelproducten. Wanneer het in Australië namelijk winter is, is het hier zomer, waardoor ze dan importeren wat ze zelf niet in voorraad hebben. Diepgevroren en gekoelde bereide maaltijden zijn daardoor ook erg in trek. De Belgische koekjes en chocolades zijn een gevestigde waarde en wafels zijn er momenteel dé trend.
Voor Belgische pilsen, met een houdbaarheidsdatum van 6 tot 9 maanden, is Australië niet interessant omwille van de lange transporttijd. De Belgische speciaalbieren hebben er een sterke reputatie, maar zijn er duur omwille van de hoge accijnzen op alcohol. Op een krat moet al snel €20 aan accijnzen betaald worden. Belgisch varkensvlees mag opnieuw geëxporteerd worden, nu België weer de status “varkenspest vrij” heeft, maar is er momenteel niet competitief in vergelijking met het goedkopere Braziliaanse varkensvlees.
Handelsakkoord EU-Australië maakt export tariefvrij
De onderhandelingen met Australië over een vrijhandelsakkoord waren voor de zomer in een slotfase beland, maar geraakten in een impasse rond het aspect markttoegang voor landbouwgoederen. Australië wil meer rundsvlees en zuivel naar Europa kunnen exporteren, maar de EU wil haar voorstel van toegelaten volume niet verhogen. Buiten deze en andere zogenaamde “gevoelige producten” wordt de handel volledig geliberaliseerd. Eens het akkoord in werking treedt, zullen dus geen douanetarieven meer betaald moeten worden op afgewerkte voeding en dranken.
België had twee prioriteiten bij de onderhandelingen: tariefvrije export van met name diepvriesgroenten, en een harmonisatie van regelgeving op vlak van voedselveiligheid. België wil ook dat Australië de classificatie van bepaalde Belgische fruitbieren verandert. Die vallen nu onder de “alcopops”, waar dezelfde hoge accijnzen op betaald moeten worden als sterke drank. Aan defensieve zijde vroeg België sterke vrijwaringsclausules om de vlees- en zuivelsectoren te beschermen tegen te grote Australische concurrentie.
Eerder dit jaar sloot de EU nog “het groenste handelsakkoord ooit” met Nieuw-Zeeland, met ambitieuze engagementen rond handel en duurzame ontwikkeling. Het akkoord bevat afdwingbare engagementen rond klimaatdoelstellingen en arbeidsrechten alsook verbintenissen rond circulaire economie en ontbossing. Dit is ook het eerste Europese handelsakkoord met een apart hoofdstuk rond duurzame voedingssystemen en dierenwelzijn. Verwacht wordt dat het akkoord met Australië in dezelfde lijn zal liggen.
Hierbij is het trouwens belangrijk te weten dat het transport van voeding slechts instaat voor 6% van de totale uitstoot van CO2 in de voedingsproductie. Voor het klimaat is het dus belangrijker om te kijken naar wat men eet en hoe het geproduceerd werd, dan van waar het product komt.
Interesse in de voedingsdelegatie is groot
Langs Australische zijde is er opvallend veel interesse in de Belgische voedingsbedrijven. De bedrijven hebben er onder andere afspraken met aankopers van Woolworths, dat samen met Coles de Australische retailmarkt domineert, en met aankopers van Aldi, ondertussen de derde grote speler op de markt. Ook ontmoeten ze er importeurs, distributeurs en experts uit de retail, foodservice en horeca. Zij zullen de Belgen verder de weg wijzen op de Australische markt.
Perscontact
Aurélie Gerth
Woordvoerder
aug@fevia.be
+32 (0)498 58 62 05
Contact in de delegatie
Tine Vandervelden
International Business Director
tvdv@fevia.be
+32 (0)478 26 74 72